Ny vecka igen! Ujj så tiden går ibland!

v.25 nu! Shit! Om 4 veckor och 1 dag har vi nått vårt sista delmål! Vaknade i morse å kände att magen var stenhård! Fast bara på ena sidan när jag klämt å känt lite. Tyckte först att det var alldeles för högt upp för att de skulle vara miniskrot som låg men tydligen inte för när jag slutat buffa å grejja så var de nån som missnöjt började böka på precis samma ställe! Har alltid stenhård mage när jag vaknar, men direkt jag klivit upp så mjuknar de. Är inte stenhård som sammandragningshård. Insåg ju idag att det varit för att miniskrot ligger med ryggen utåt när jag vaknar haha. Idag blir det baka bullar för hela slanten! Ska ha fikaförsäljning på reptilmässan nästa helg.


V.25 (24+0)
Bebisen väger nu över 600 gram och är välproportionerad, men med tunn och ömtålig hud och ringa mängd underhudsfett. Hjärnan växer snabbt och bebisen börjar fylla utrymmet i livmodern. Den är ungefär 30 centimeter lång från hjässa till häl. Även om chanserna att bebisen skulle klara sig med rätt vård om den föddes nu är goda, så skulle de flesta läkare och barnmorskor göra sitt bästa för att förhindra en förlossning i det här stadiet så att bebisen får fortsätta utvecklas på ”vanligt” sätt.

fetal development at 24 weeks
Du kanske har fått svaga röda eller bruna strimmor, så kallade strior på mage, höfter eller brösten. Krämer kan inte ta bort dem, men att ha en BH som ger brösten bra stöd kan förebygga strior åtminstone där. Det är väldigt vanligt i det här stadiet av graviditeten – ca 90% av gravida kvinnor får dem. Efter förlossningen bleknar striorna gradvis och lämnar strimmor som är ljusare än kringvarande hud.

Dina ögon kan kännas torrare och vara ljuskänsligare än vanligt. Detta är också normalt under graviditeten och du kan lindra symptomen genom att använda s k konstgjorda tårar (säljs på Apoteket).

http://se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/24weeks/


Ja, torra ögon känner jag igen ordentligt! Men har än så länge inte fått några strior/bristningar! Peppar peppar! Alltså, inte utöver dom jag fick när jag väntade Novah ;-) Nä nu blir det att baka Scones till mina sömntutor så vi får go-frukost idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0