Havremuffins

Dottern har fått dille på muffins. Men tyckte att de vanliga muffinsarna är ju som bara söta och onyttiga. Så jag provade göra en lite nyttigare variant av muffins igår! Och jösses så goda dom blev! Så tänkte faktiskt dela med mig av receptet som vi komponerade ihop!

3dl havregryn
75g smör
1½dl mjölk
2 ägg
1½dl mjöl
½-1dl socker
1½tsk bakpulver

Först i med havregrynen i en bunke, smält smöret och häll i mjölken och smöret i havregrynen och rör om. Rör ner båda äggen och sockret. Sist i med mjölet blandat med bakpulvret.

Det är själva basen. Sen kan man smaksätta med typ vad man vill! Eftersom vi nu satsade på lite nyttigare muffins så gjorde vi en sats med 4 rivna morötter i och en annan sats med hackade torkade aprikoser och linfrön. Hade själv gärna tagit linfrön i morotsmuffinsarna också, men eftersom Novah inte är så förtjust i fröer så hoppade jag över det i morotsmuffinsarna. Kan tänka mig att rivet apelsinskal i morotsmuffinsarna skulle vara gott + linfrön. Och i aprikosmuffinsarna skulle jag gärna kunnat haft lite solrosfrön i också. Hackat mörk blockchoklad skulle säkert också vara jättegott att ha i!

Sen häll i smeten i formarna, fyll drygt halva formen. Sen ställ in mitt i ugnen i 10-12 minuter på 225grader (man får prova sig fram lite beroende på ugnen).

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ska ha rivet äpple & kanel i mina - mums & tack!!

2010-04-01 @ 15:31:51
URL: http://humanimal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0