Första halvan av veckan

Få se om jag kan summera dagarna på sjukhuset nu...

Det började i måndags med att vi var på hand & plastikkirurgin för att lägga om Hugos hand. Nervös som rackarns var jag över hur det skulle se ut. Både jag och läkare blev glatt överraskade när dom tog bort bandaget och såg att handen hade läkt! Inget öppet sår kvar alls! Bara lite krustor/skorv! Så då valde dom att ta bort bandaget helt och låta handen vara nu, bara smörja med vitt vaselin flera gånger om dagen. Fantastiskt underbart!


Efter vi var klara med Hugos hand hade vi massa dötid innan vi skulle på möte. Eftersom det skulle bli 12mil extra att köra om vi skulle åka hem mellan så valde vi en heldag i stan. Vi var och handlade lite sånt som vi skulle ha, for på busplaneten i 4 timmar. Barnen hade verkligen jättekul där! Sen for vi å kikade runt inne på Myrornas å for å käkade. Mötet flöt på bra också.


Sen på kvällen när jag gick och la Hugo kände jag att han var lite varm, men inget jag direkt reflekterade över eftersom vi hade så varmt inne. Efter att vi sovit någon timme vaknar jag av att han tokkräks, är skållhet och bara skakar. In med han i duschen, tog tempen som visade 39,8. Martin fick sitta med Hugo i famnen medans jag ringde 1177. Martin frågade om han brukar vara så snabbandad så jag lyssnade och tittade på Hugo och såg att han andades mycket fortare än vad han brukar. Fick tag i 1177 och berättade hur läget var, även att vi fått order om att höra av oss direkt om han får feber i och med att det kan tyda på infektion i brännskadan. Dom tyckte vi skulle åka in, så det var bara att klä på sig, väcka Novah och fara...


Väl på akuten fick vi snabbt komma in, dom frågade läget, mätte saturationen (92%). Sen blev vi vidareslussade till ordentligt undersökningsrum där dom tog CRP och temp. Tempen hade stigit till 40,2. CRP låg på 8 så det var ingen större fara, men vi fick ändå bli inlagda eftersom dom ville ta reda på vad som orsakade febern, så det inte var handen.


Klockan var kring 2 när vi kom upp på barn 2. Dom kom in och satte EMLA. Vid 4 kom dom in igen och eftersom dom skulle ta så mycke prover så satte dom en infart. Dom gav han även en liten dos antibiotika i förebyggande syfte. Då kändes det inge bra. Även om han varit inlagd 2ggr tidigare så har han sluppit infart.


På morgonen var det mer prover, alvedon, temp etc. Han ville inte amma å äta nämnvärt så då beslöt dom sig för att koppla in dropp. Urs så jobbigt det var att se han inkopplad i dropp! På kvällen fick han duscha en stund (bästa han vet) och då kopplade dom även bort droppet eftersom han faktiskt fått i sig lite mat på eftermiddagen. Han åt även lite när han skulle sova. Jag var så trött så jag slocknade mitt i House.


På onsdagsmorgonen så var han så svag och slut efter tisdagen så han snubblade när han kröp, ramlade när han satt och kunde knappt ställa sig upp mot saker. Blev riktigt rädd och tog upp det med sköterskan som kom och gav han morgondosen antibiotika. Skulle ta upp det med rondläkarn tyckte hon.


När dom väl kom så hade han återfått balansen och visade inga tecken på något konstigt. Dom började prata om hemgång beroende på hur proverna visade.


Proverna visade ingen förändring. CRP låg fortfarande på 35 och Leukocyterna hade börjat gå ner lite. Så då fick vi åka hem.

På tisdag ska vi in för koll på handen igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0