Heldag på lassa...

Lagomt tajmat sådär när jag tänkt sätta igång med dopförberedelserna så går Hugo och blir tvärsjuk. Började i torsdags med feber på 38,6 och på kvällen hade han 39,2. Sa till mor innan jag och barnen gick hem till far att hon inte skulle bli förvånad om jag ringde mitt i natten i behov av skjuts till lassa. Sa det förvisso mest på skämt, för så pass illa trodde jag ju aldrig att det skulle bli igen! Men tji fick ja! Under torsdagen så åt han 3 gånger bara, och det små måltider (ammade). Sen under natten blev han varmare och varmare, slöare och slöare. Han väckte mig vid 3 snåret, gnydde och gnölade. Tempade och då hade tempen åter igen stigit och landat på 39,6. Ammade han och han somnade om. Själv kunde jag inte sova, kan inte riktigt slappna av om han är sjuk. Vid 5.30 vaknade han igen, satt med han i famnen och vaggade han lite och då började han få kväljningar och kräktes mycket. Han var allmänt jätteslö, bara hängde slapp i mina armar. Då ringde jag sjukvårdsrådgivningen och fick uppmaningar om att åka raka vägen till falu lassarett med honom (eftersom vi befinner oss i dalarna för närvarande). Han har även haft diarré sen i tisdags. Så ringde och väckte mor och vi begav oss upp till falun. Ställde in mig på att bli hemskickade lika fort igen med beskedet att det bara är tänderna, men icket. Det bestämdes att vi skulle skrivas in och dom skulle sätta infart för drppp. Dom tog lite prover, fick vätskeersättning (vilken han totalvägrade), emlade bägge armar och gav suppar.

Rätt vad det var så tvärvände det och han blev jättepigg, satt och lekte och busade med storasyster och åt jättebra. I och med att han ätit lite till och från under dagen, kissat å så, så blev vi utskrivna på eftermiddagen, då hade vi varit där i 10 timmar och droppet hade inte behövt sättas alls. 

Han har mest sovit sen vi kom hem, även ätit litegranna. Efter att han ätit ett rejält skrovmål så kräktes han igen. Vet inte om det är pga de stora förändringarna i febertopparna han kräktes eller om det var för att han ätit mer än han brukar. Han brukar inte amma så jättelänge åt gången och de två gångerna han nu kräkits så har han ammat och klunkat bra länge.

Men nu ska jag ge han sista suppen för idag och lägga mig med honom tror ja... Har varit en tuff, lång dag. Har bara sovit 3-4 timmar sen 07,30 i torsdags morse...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0