Macarons (inklusive recept)

Premiärbakade macarons idag.
För att vara första gången och utan hushållvåg för exakta mått (och en ugn som värmer ojämnt!!) måste jag säga att dom blev grymt snygga!


Eftersom det säkerligen finns fler än jag som inte har någon hushållsvåg så tänkte jag vara snäll att dela med mig av mitt recept :-)


Macarons:
3 äggvitor (rumstempererade)
4msk strösocker
100g malen mandel (brukar finnas 200g påsar mandel, eftersom jag kör utan våg så splittade jag på påsen och tog hälften).
3 1/4dl florsocker (lätt siktat)
några droppar karamellfärg


Skålla och mal mandeln fint. Blanda florsocker och mandelmjölet väl (jag körde i mixern).


Vispa äggvitorna tills dom börjar skumma. Häll sedan i sockret matsked för matsked. Vispa tills skummet blir riktigt glansigt och fast! Ska vara så fast så att du vågar hålla skålen upp och ner ovanför ditt huvud utan att det rubbar sig minsta lilla.


Vänd sedan ner florsocker/mandelpulvret och eventuell karamellfärg. Vänd försiktigt med en slickepott tills allt är blandat (vänd/rör inte för mycket då finns risken att smeten blir för lös!!)


Spritsa sen ut dom på en plåt med bakplåtspapper. Gör dom ca 3-4cm i diameter stora (fick plats med 35st på en plåt). Låt dom stå och vila minst 60 minuter i rumstemperatur. Grädda sen i mitten av ugnen i 125grader i ca 20 minuter (tills dom lätt släpper från pappret).


Dra av pappret med dom från plåten och låt dom svalna och fyll sedan med någon god kräm. Jag gjorde en smörkräm smaksatt med blåbär.


Smörkräm:
100g smör
1,5dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1 äggula
2msk blåbärssylt (kan bytas ut mot valfri annan sylt, eller ta någon god essens, kakao etc. tillsätt lite annan smak i taget och smaka av eftersom tills den får smaken du vill ha)


Vispa smöret, florsockret och vaniljsockret tills det blir mjukt och lätt fluffigt (körde elvisp). Vispa i äggulan och smaksättningen.

Lägg ut hälften av kakorna med platta sidan uppåt (den som låg på pappret vid gräddning) och spritsa ut en klick kräm på varje kaka. Lägg sedan en kaka ovanpå som lock.



Kommentarer
Postat av: Anna Eriksson

Men! De är ju superfina ju!!! Är det verkligen första gången du gör? Jag måste verkligen testa...

Är de goda?



Vad duktig du är!!

2011-01-19 @ 21:29:01
URL: http://mrsannaeriksson.blogspot.com/
Postat av: emma

oj vad goda dom såg ut :) har sett sånnadär när jag har tittat på serier och har även börjat se dem på fler och fler cafeer men har aldrig tagit mig för att köpa en! men skulle gärna vilja smaka! :)

är dom goda?



och vad fina dom blev förresten!

2011-01-19 @ 21:35:48
URL: http://emmaishemma.blogg.se/
Postat av: Åsa hansson

Såg just Leila baka macroner i tre olika färg och smakkombinationer på tv. Såg mycket gott och färgglatt ut. Som dina. :) Jag måste prova.

2011-01-19 @ 22:06:13
Postat av: Helena

Ser verkligen smarrigt ut... Jag måste nog prova att göra dessa :-)

Kram rkam // Helena

2011-01-19 @ 23:33:22
URL: http://frub.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0