Låg självkänsla?

Många av  tonårsflickorna (även till viss mån grabbar) måste ju ha grymt dåligt självförtroende och ett väldigt stort behov av bekräftelse.

Hur många har inte upplevt när dom gått in på bilddagboken att där 90% är tonårstjejer som lägger ut bilder på sig själva med väl synlig urrigning och putande läppar med någon av texterna under:
Är jag fin?
Tycker du jag är snygg?
Skulle du kunna kyssa mig/ligga med mig?
och liknande saker.

Tycker ärligt talat att det är tragiskt att så många måste söka bekräftelse från random folk på internet. Okej visst tycker väl de flesta att det är roligt att få höra att man ser bra ut, men är det verkligen glädjande att höra det när det är så pass påtvingat som det är i sånna tillfällen?

Vad är det egentligen som gör att folk måste ständigt söka sådan bekräftelse? Det kan ju inte kännas riktigt äkta när nån svarar att ja, du är fin osv.

Och är inte frågan om man är fin så är det oftast att typ: jag är så ful. Varav under är kommenterat av flera stycken att nej du är inte ful, du är fin. Varav ägaren till bilden åter igen svarat att nej jag är jätteful ju.

Måste ju finnas så mycket bättre sätt att få upp självkänslan på. Mycket handlar ju inte om utseendet i sig utan utstrålningen. En tjej med fantastisk utstrålning kan vara så mycket vackrare än en sk. beauty queen.

Gör saker för dig själv som får dig att känna dig vacker istället för att söka massa falsk bekräftelse så ska du se att du får så mycket mer långvarit resultat. Och framför allt våga vara dig själv och se inte tillgjord ut. Försök se naturlig ut och inte som en barbie.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Sen så förstår de inte att bilderna de lägger ut finns där förevigt :/

2009-08-14 @ 16:17:18
URL: http://millansmemoarer.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Jag håller med dig..Samma tankar har slagit mig flera gånger då man halkat in på sådana bloggar. Undra just hur kul dom kommer att tycka om det hela om 10år..då bilderna fortfarande finns på nätet osv

2009-08-14 @ 17:30:02
URL: http://uj76.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0